Iskolaérettségi vizsgálat a 2014/2015-ös tanévben
A 2014/2015 tanévben történő iskolaérettségi szakértői vizsgálattal kapcsolatban a következőkről tájékoztatom Önt:
Vizsgálatok időpontja: 2015.02.16.-2015.02.27
Jelentkezési határidő: 2015.02.02.
Vonatkozó jogszabály:
Az iskoláskorú gyermekek további óvodai nevelésben való részvételével kapcsolatos döntési jogkört, ezzel kapcsolatosan az iskolaérettségi szakértői vélemény szükségességét a 20/2012 EMMI rendelet 21.§. (2) bekezdése szabályozza. A b. pontjaalapján az óvoda dönt a hatodik életévét augusztus 31-ig betöltő gyermek óvodai nevelésben való további részvételéről. Szakértői bizottsághoz, abban az esetben kell fordulni, ha
ca) a gyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettsége egyértelműen nem dönthető el a gyermekfejlődésének nyomon követéséről szóló óvodai dokumentumok alapján,
cb) a gyermek nem járt óvodába,
cc) a szülő nem ért egyet az a) pont szerint kiállított óvodai igazolással vagy a b) pont szerinti döntéssel, vagy
d) szakértői bizottsági vizsgálatot kezdeményez a gyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettségének megállapítása céljából annak eldöntésére, hogy az augusztus 31-ig a hetedik életévét betöltött gyermek részesülhet-e további óvodai nevelésben.
A vizsgálati kérelem benyújtásához szükséges dokumentumok:
a) 15/2013 EMMI rendelet 1. sz. melléklete - Szakértői vizsgálat iránti kérelem;
b) 15/2013 EMMI rendelet 4. sz. melléklete - Adatlap a fejlődési szint megítéléséhez az iskolai felkészítés elősegítésére;
c) Óvodai megfigyelések az iskolaérettség mérlegeléséhez.
Az iskolaérettségi vizsgálatra a 15/2013 EMMI rendelet 1. számú mellékletének kitöltésével lehet gyermeket beküldeni. A nyomtatványon ki kell tölteni az intézménynek és a szülőnek is az álláspontját. Az iskolaérettségi vizsgálatra abban az esetben kerül sor, ha az óvoda és a szülő közt nincs egyetértés, vagy a gyermek 7. életévét betölti augusztus 31.-ig és még egy évig szeretnék az óvodai nevelésben „tartani”. A nyomtatványt az óvodánakhivatalosan (óvodavezető és pecsét), valamint a szülőnek kell aláírnia. Nem megfelelően, hiányosan kitöltött nyomtatványt nem áll módunkban elfogadni.
A nyomtatvány mellet kérjük az óvodáktól a gyermekekre vonatkozó (4 oldalas) belső kérdőív kitöltését is. Ezt a kérelem mellé kell csatolni, továbbá a házi orvos által kitöltött Adatlap a fejlődési szint megítéléséhez az iskolai felkészítés elősegítésére.
A szakértői bizottság döntéséhez vizsgált területek, kritériumok:
Engedjék meg, hogy röviden ismertessük az iskolaérettség kritériumait. Az iskolaérettség biológiai, pszichológiai, szociális érettséget takar. A biológiai érettség fizikai érettséget jelent, melyet a gyermekorvos vizsgál. 6-7 éves korra a gyermek testének aránya megváltozik, fokozatosan közelít a felnőtt kor arányokhoz. Kb. 115-120 cm magas, 22-24 kg. A fogváltás is ebben a korban kezdődik el, és 10 éves korig tart. A szervezet teherbíróbb lesz, megritkulnak a betegségek.
Az iskolaérettségi vizsgálat a másik két terület – a pszichés és szociális érettség- felmérésére irányul. Pszichés érettség alatt a figyelem, emlékezet, gondolkodás változását értjük. Az iskolaérett gyermek képes rendszeres, alapos megfigyelésre, ki tudja zárni a felesleges információt. Kialakul a tudatos, szándékos figyelem, képes egy dologra koncentrálni. A rövid idejű emlékezetének kapacitása közelít a felnőttekéhez. Segítségével a gyermek összetett feladatok megoldására képes. Emlékezeti stratégiákat alkalmaz az információ kódolásához, tárolásához, előhívásához. Gondolkodásukra jellemző, hogy kialakul a mennyiség, súly, térfogat állandóság. Képes a műveletek megfordítására.
Az iskolába lépő gyermek szociális érettségére jellemző, hogy egyre önállóbban látja el önmagát. Szülei jelenlétét nem igényli idegen helyzetben. Igyekszik a közösségbe beilleszkedni. Elfogadja a feladat helyzetet, egyedül elvégezi a feladatokat, Kialakult a feladattudata, feladattartása, teljesítmény-motivációja. Elviseli a monotóniát. Ezek a munkaérettség jelei. Hosszú ideig tud egy helyben ülni. Betartja a szabályokat.
Az iskolaérettségi vizsgálat célja, hogy fent leírt területekkel kapcsolatban részletes képet kapjunk gyermekéről.
Ahhoz, hogy a gyermekét ne érje váratlanul a helyzet, fontos, hogy otthon felkészítsék a vizsgálat menetére.
A vizsgálat menete:
A vizsgálati helyzet legelején a gyermekek ismerkedhetnek, játszhatnak a váróteremben. Ez alatt kollégáink már megfigyelik őket. Ezt követően egy irányított csoportos helyzet következik, ahol 6 fős csoportokban oldanak meg feladatokat a gyermekek. Ez idő alatt kollégáink a szülőkkel négyszemközti helyzetben átbeszélik a fejlődés eddigi menetét. A gyermekek foglalkozása 30-40 percig tart, utána egy 20 perces szünet következik. Ennek célja, hogy pihenjenek az egyéni helyzet előtt, amely egy újabb 20 perces foglalkozás lesz.
Kollégáink a vizsgálat végén visszajeleznek, összegzik a vizsgálaton tapasztaltakat, de előfordulhat, hogy nem születik azonnal döntés.
Az iskolaérettségi vizsgálat teljes időtartama megközelítőleg 100-120 perc.
Kérjük, a vizsgálatra pontosan érkezzenek, és minden esetben a recepciós ablaknál jelentkezzenek be.
A szakértői bizottság döntését a szülő és az óvoda postai úton kapja meg.
Üdvözlettel:
Almásy-Hegedüs Andrea
Tagintézmény-igazgató